< | lipanj, 2009 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
<- Ovo nije torta. Zahvaljujući novoj grafulji koju mi je drug forumaš poslao iz Australazije (Hvala, Gulpa!) konačno sam ušao u 2007. godinu i zaigrao famozni "Portal". Prije pola godine sam napisal post o tom kak su stare pucačine skoro pa kafkijanski zastrašujuće za svim tim besmislenim trčanjem vašeg avatara po betonskim labirintima bez ikakvog smisla i svrhe. E pa, "Portal" je logična kulminacija te ideje. Vaš lik – djevojče imenom Chell - budi se u hipermodernoj staklenoj ćeliji bez vidljivog izlaza. Ljubazni kompjuterski glas vas obavještava da je vrijeme za testiranje i otvara tehnomagikalni portal u zidu koji vas baca u susjedni hodnik. Uskoro i sami dobivate sličan uređaj i započinjete seriju sve težih i kompleksnijih testova refleksa i snalažljivosti. Magikalnoportalni aparat će vam se pri tom pokazat ključnim za prelazak nivoa i puko preživljavanje. Rečeni portali i uređaj eksperimentalni su proizvod Aperture Laboratories. Ko što smo naučili iz filmova, što neka tvrtka ima banalnije ime, to je zločestija što AL čini izravnim rezultatom Sotonina sjemena. No, vrlo brzo uočavate da su prostorije u kojima bi trebali sjediti korporativni znanstvenici prazne. Čini se da u čitavom džinovskom kompleksu nema ni žive duše a jedini oblik kontrole nameće već spomenuta umjetna inteligencija GLaDOS koja se - u neiznenadnom preokretu radnje - pokaže ludom ko šiba. Poludjela umjetna inteligencija je tijekom zadnjih 30ak godina postala skoro pa jednako isfurani kliše ko i vampiri ili zombiji: AM, HAL 9000, Skynet, Shodan… Vjerojatno iz tog razloga, dizajneri "Portala" prikazali su GlaDOS sa crtom mračnog humora na rubu parodije. GlaDOS isprva zvuči kao puki zbagirani komp koji vam fakat pokušava pomoći. No, kako igra napreduje uočavate rastuću pasivnu agresivnost u njezinim ljubaznim porukama: "You may find it amusing to note that the Aperture Science Hand-Held Portal device is now worth more than the combined value of all human organs and income produced by every inhabitant of *SUBJECT'S HOMETOWN*" Krasno, jel'da? "The Enrichment Center promises to always provide a safe testing environment. In dangerous testing environments, the Enrichment Center promises to always provide useful advice. For instance, the floor here will kill you. Try to avoid it." "The Enrichment Center is committed to the well being of all participants. Cake and grief counseling will be available at the conclusion of the test. Thank you for helping us help you help us all." Tijekom igre počnete pronalaziti skrivene poruke drugih pokusnih kunića koje nagovještavaju mogućnost bijega. Paralelno s time, GlaDOS se razotkriva kao patronizirajuće čudovište sa moralnošću i karakterom sociopatskog dijeteta. U jednom trenutku vas pokušava živog spaliti. U drugom se pretvara kako je sve to bila samo zajebancija. Nq koncu se pak iskreno zgraža nad vašim sebičnim inzistiranjem na bijegu. Sve to čini GlaDOS iznenađujuće upečatljivim likom, tim više kaj ju praktički ni ne vidite tijekom igre. Mogao bi ovdje pisati o dizajnu nivoa ili igrivosti "Portala" al to nije bila poanta ovog posta. Da, igra mi se svidjela i zbog sveg toga, ali ono kaj me istinski impresioniralo je skoro pa egzistencijalni užas besmislenog testiranja koje na vama provodi karizmatični ludi kompjuter. Igrajući "Portal" nejednom sam se podsjetil na Ellisonovu priču "I Have No Mouth and I Must Scream" ili pak kanadski SF film "The Cube". Kako bilo, nemrem dovoljno nahvaliti ovu igru. "Still Alive", odjavna pjesma "Portala", u izvedbi poremećene "GLaDOS": (GNN) |