Šund zabavnik

< rujan, 2007 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Komentari On/Off

Bok!
Ja sam Glupinickname a ovo je "Šund zabavnik" - trivijalni blog o trivijalnim temama. Njihov popis možete pronaći ovdje.

Čitamo se!

(GNN)

Stranice
Fantastika - SF&F podforum IMF-a
AV Club - krasan način za gubit vrijeme
TV Tropes Wiki - Learn it. Love it. Live it.
Roger Ebert - zakon recenzije i zakon blog
Wrong Side of Art - stoljeće filmskog šunda
Good Show Sir - samo najgore SF naslovnice
Shorpy - fantastični skenovi starih fotografija
Modern Mechanix - vickasta znanost jučerašnjice
Tales of the Future Past - budućnost kakva je trebala biti.
Dark Roasted Blend - kul stvari iz znanosti, tehnologije i šunda

Blogovi
"Beware! The Blog!" - moj stari blog
At the Diner - patnje mladog Nighthawka
Blogov kolac - blog Darka Macana
Svijet u boci - odem pa čitam
Nefove kolumne - funny as Hell
Nepoznati Zagreb - "Ulicama moga grada..."
Dečko koji obečava - trash movies galore
Almighty Watashi - da ne postoji, trebalo bi ga izmislit





21.09.2007., petak

Dark Tower

"The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed."

Nedugo sam skužil kak je prošlo skoro godinu dana od kad sam pročitao "Dark Tower" i prva stvar koja mi je pala na pamet bila je ova rečenica. Jedan od meni najdražih početaka ikad, može se uspoređivati samo sa uvodima u Wellsov roman "Rat planet" i priču "Call of Cthulhu" H. P. Lovecrafta.

Stephen King – autor dotične rečenice – smatra ju do dana današnjeg najboljom stvari koju je ikad napisao. "Dark Tower" kojim ona započinje je pak priča za sebe: epski fantasy bez vilenjaka i orkova, špageti vestern u postapokaliptičnom svijetu, tripajuće putovanje kroz prostor i vrijeme… I naravno, horor jer ovo je ipak Stephen King. Stvaranje "Dark Towera" bilo je podjednako epsko: King ga je sa prekidima pisao još od fakulteta a tek ga je prometna nesreća iz 1999. u kojoj je umalo poginuo natjerala da ga privede kraju.

Roland Deschain posljednji je revolveraš. On je u potrazi za legendarnim tornjem koji je centar ne samo njegove, nego i svih stvarnosti uopće. Rolandova je tvrdoglavost pri tom tolika da će u svojoj misiji iz umirućeg svijeta proći kroz druge Kingove romane da bi na koncu posjetio naš vlastiti svijet. Sam Roland inspiriran je Eastwoodovim Čovjekom bez imena a King ga opisuje kao "pragmatičara sa srcem romantičara": herojem koji će bez pardona žrtvovati druge ako će to pripomoć njegovom fanatičnom hodočašću. No, s vremenom stječe i suputnike a kroz druženje sa klincem Jakeom Chambersom, narkićem Eddiem Deanom i paraplegičarkom Odettom Holmes Roland će pokazati i normalniju, ljudskiju stranu svoje ličnosti.

Rolandov je svijet bizaran: ima kraljeve i kauboje, demone i robote, a na koncu je možda samo umiruća verzija naše budućnosti. Kad to napišem ovako šturo, to zvuči smiješno, no to je zato jer niste vidjeli Kingove opise na djelu: s njima osjetite pustinjsku prašinu i otrovni korov; hladnoću ruševne tehnologije koja je trebala zamijeniti magiju i vrebanje degeneričnih ostataka čovječanstva. Sama stvarnost se pak rasteže i puca od starosti a Rolandova potraga za tornjem traje možda 30 a možda i 3000 godina.

Nakon "The Gunslingera", meni najdražeg djela serijala, ostalih šest pomalo varira u kvaliteti. "Drawing of the Three" se najvećim dijelom događa u New Yorku, dok "The Wastelands" nudi još jedan zanimljiv prikaz Rolandovog svijeta ali i rastućeg prijateljstva njega i drugih likova. "Wizard and Glass" mi je bio najlošiji dio serijala čiji je prerastegnuti flashback u Rolandovo djetinjstvo ful testirao moje strpljenje. "Wolves of Calla" su skoro pa samostalna priča a radnja se konačno raspliče u "Song of Susannah" i "The Dark Tower".

Priča pri tom krivuda onoliko koliko može u romanu pisanom 30 i kusur godina. Ima tu likova iz drugih Kingovih romana, obilje zgodnih ali i nepotrebnih digresija a kulturne aluzije mu variraju od Roberta Browninga preko pjesme "Hey, Jude" pa sve do (Sic!) Harry Pottera. King puca na hrpu meta koje ne uspijeva uvijek pogoditi a posljednji dio sage definitivno obiluje antiklimaksima.

I zašto onda pišem o romanu koji je očito daleko od savršenog? Zato jer nije još jedan u dugoj seriji Tolkien fantasy klonova sa tisuću puta viđenim "mističnim" klišejima. Zato jer je bio dovoljno riskantan i čudan da ga nitko neće htjeti imitirati. Zato jer je osoban onoliko koliko može biti roman na kojemu radiš tri desetljeća. I na koncu, zato što ako volite fantasy i volite čitati Stephena kinga (a ja volim oboje), bila bi šteta da zaobiđete ovaj roman samo zato jer nije preveden na hrvatski.

"Dark Tower" je možda bila duga i vijugava vožnja, ali, čak i ako me možda nije dovela pred neki opipljivi cilj, bila mi je zabavna. A, kao što i sam Roland lijepo nauči, na kraju dana nije ni bitan cilj koliko putovanje samo.

Dodatak:

U "Dark Toweru" sam također ponovo sreo Michaela Whelana. Slikar i ilustrator, Whelan se odlikuje hiperrealističnim (Jel to uopće riječ?) stilom koji ga fantastično služi kada njime treba naslikati nepostojeće krajolike. Obožavam njegove slike divovskih napuštenih građevina. U ilustracijama romana Whelan mi je uglavnom onak, kičast, ali čak i tako je u "Dark Toweru" napravio fantastičan posao. Njegovom slikom počinje ovaj post.

Check him out:
Michael Whelan - službena stranica
Neslužbena galerija Whelanovih slika
Još jedna neslužbena galerija


(GNN)

- 21:05 - Rubrika: Za dopisovanje (5) - Dečje novine, Gornji Milanovac - X marks the spot

<< Arhiva >>